***به اسبفروشان (اشوشان) خوش آمدید*** | ||
یلدا مبارک تپشهای قلبم را به باور خاطره هایم پیوند می زنم ،
شب است و گیتی غرق در سیاهی
شب یلدا را به نور قرنها قدمت جاری نگه داریم . . . [ دوشنبه 88/9/30 ] [ 11:32 صبح ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
![]() آغاز سال 7031 میترای آریائی آغاز سال 3747 زرتشتی آغاز سال 2568 شاهنشاهی آغاز سال 1388 شمسی
را به همه شما و خانواده تان نبریک می گویم [ جمعه 87/12/30 ] [ 9:12 صبح ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
زرتشت زمین را دارای 7 بخش میدانست ؛ ادونتیست و بعضی دیگر فرقه های مسیحیت، 7 ژانویه را تولد اصلیِ عیسی میدانند؛ [ پنج شنبه 87/12/29 ] [ 9:0 صبح ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
این مطلب شامل نحوه رنگ امیزی تخم مرغ های عید به روشهای مختلف می باشد از جمله: تزئین تخم مرغ؛ تخم مرغهای رنگین؛ ایجاد بافت رنگی؛ برنج و پاستا؛ حبوبات؛ ادویه جات و دانه های دیگر؛ رنگ آمیزی نقش دار؛ گل و برگ طبیعی؛ لوازم خیاطی؛ مواد موجود روی میز کار؛ گلهای کاغذی؛ حیوانات تخم مرغی؛ تخم مرغهایی با نقاشی بچه ها و سبزه و تخم مرغ. تزئین و رنگ آمیزی تخم مرغ با انواع مواد و شیوه های متفاوت در میان فرهنگهای مختلف سراسر جهان وجود دارد. نکته مهم استفاده از تخیل و ابتکار در بکار بردن مواد موجود در خانه است تا تخم مرغهایی زیبا و منحصر به فرد تهیه کنید. تخم مرغهای رنگین
تخم مرغهای رنگارنگی که به طور یک نواخت رنگ شده و در ظرفی مناسب قرار میگیرند، جلوه و جذابیت فراوانی دارند و رنگ آمیزی آنها با پودر رنگ-موجود در عطاری- بسیار ساده است. ایجاد بافت رنگی
اگر رنگ را با اسفنج یا قلم موی خشک به تخم مرغ اضافه کنید، بافتهای رنگین زیبایی روی آن ایجاد میشود که میتواند تک رنگ یا چند رنگ باشد.
شما میتوانید با استفاده از هر نوع چسب سفید، دانه های برنج یا پاستا را به اشکال دلخواه روی تخم مرغ چسبانده و پس از خشک شدن، آنها را با اسپری رنگ کنید. رنگ آمیزی نقش دار
برگهای کوچک را روی تخم مرغ قرار داده و با نخ محکم ببندید. سپس این تخم مرغها را داخل ظرف رنگ رقیق خوراکی قرار داده، پس از رنگ گرفتن خارج کنید و پس از خشک شدن، برگها را بردارید برای سهولت کار، ابتدا طرح مورد نظر را با مداد روی تخم مرغ رسم کنید، سپس هر قسمت را جداگانه چسب زده و در کاسه های کوچک حاوی حبوبات قرار دهید تا دانه ها به تخم مرغ بچسبند.
ادویه جات و دانه های دیگر
نقوشی را با استفاده از دانه های ادویه مانند هل، میخک و مانند آن به وجود آورده یا تخم مرغها را با استفاده از رنگ طبیعی موادی چون زردچوبه، پوست پیاز و مانند آنها رنگ کنید
گلها و برگهای خشک را با پنس یا موچین روی تخم مرغ بچسبانید. برای جلوگیری از خرد شدن گلها، پس از خشک شدن چسب، تمام سطح تخم مرغ را با اسپری مو یا لاک بی رنگ و... بپوشانید.
قیطانهای رنگین، نوارهای زیگزاگ، روبان، تور، انواع پارچه، دگمه و گلهای کوچک پارچه ای میتوانند در این روش مورد استفاده قرار بگیرند. چسب مناسب برای این مواد، چسب شفاف است.
تمبر، انواع کاغذهای تحریر، کاغذ پوستی، پولکهای کاغذ داخل پانچ، انواع پونز و سنجاقهای رنگین میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
گلبرگهای متعددی را از کاغذ پوستی یا کاغذ کادوهای نازک رنگین ببرید، آنها را فرم بدهید و به ترتیب به دور تخم مرغی که به رنگ مورد علاقه خود درآورده اید بچسبانید.
فرزندان خود را هم در کار تزیین تخم مرغ شریک کنید. برای آنها ابزاری ساده و بی خطر تهیه کنید و بگذارید هر طور میل دارند تخم مرغ خود را رنگ آمیزی کنند. اثر آنها را حتما سر سفره هفت سین بگذارید
گلبرگهای متعددی را از کاغذ پوستی یا کاغذ کادوهای نازک رنگین ببرید، آنها را فرم بدهید و به ترتیب به دور تخم مرغی که به رنگ مورد علاقه خود درآورده اید بچسبانید. تخم مرغ را با احتیاط خالی کرده، مقداری از دانه هایی که برای سبزه آماده کرده اید داخل تخم مرغ بریزید. با افزودن کمی خاک، گیاهان میتوانند در تخم مرغ رشد کنند تا مدتها باقی بمانند. [ چهارشنبه 87/12/28 ] [ 9:0 صبح ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
آداب شب چهارشنبه سوری....
منشأ وزمان پیدایش چهارشنبه سوری دقیقاً مشخص نیست. اما در ایران باستان، روز چهارشنبه آخر سال نحوست داشته است و برای رفع نحوست، آتش را که مظهر فروغ ایزدی بوده است روشن می کردند و از روی آن می پریدند. 1- استان آذربایجان شرقی [ سه شنبه 87/12/27 ] [ 9:31 صبح ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
در دوران کهن، شب مظهر تاریکی و تباهی و وحشت بوده و اغلب سعی می کردند که شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پلیدی و تباهی در آن راه نیابد. شب یلدا طولانی ترین شب ها است. یعنی تسلط تاریکی بر زمین، از تسلط نور خورشید و روشنایی می کاهد و چون فردای این شب روشنایی بر ظلمت غالب و روز طولانی می شد، ایرانیان تولد دوباره خورشید را که مظهر روشنایی است جشن می گیرند. وآن شب همان شب یلداستامیدوارم طولانی ترین شب سال برای شما سراسر خوشی و خنده باشه… یه جمله در وصف امشب هست که همه ساله میگن و یه جورایی کلیشه شده اما به هر حال خالی از لطف نیست که بگیم: شادی هایتان به بلندی امشب و غم هایتان به کوتاهی امروز [ شنبه 87/9/30 ] [ 1:46 عصر ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
سبز کردن (سبزه رویاندن):
رنگ کردن تخم مرغ: سفره هفت سین : تیریک سال نو با غلبه برج حمل (فروردین )به برج حوت (اسفند)ساعت تحویل سال فرا می رسد در این زمان الایان رسم بر این بوده که هنگام نوشدن سال در سفر سفره نوروزی دعای تحویل قرائت می شود بعد از خواندن دعا وتبریک گفتن به اعضای خانواده به همدیگر ،بزرگتر خانواده سکه و اسکناس های که قبلا در لای قرآن قرار دارند به عنوتن تبرک عیدانه می دهند. ساعتی بعد از آاز سال نو (اگر زمان تحویل روز باشد) نخست کوچکترها به عید دیدنی بزرگترها می روند و روزهای بعد بزرگتر ازدید کوچکترها را پاسخ می دهند . بعضی نیز که بزرگ خاندان محسوب می شوند به اصطلاح می نشیندتادیگران برای عید مبارکی به دیدنشان بروند . در این دیدارها دیدارکنندگان ضمن مصاحفه سال خوبی را برای همدیگر آرزو می کنند. دید بازدید عید معمولا تا سیزده نوروز ادامه می یابد ولی عید دیدنی خانمها در اصطلاح محلی به طننز تا فراهم آمدن میوه توت نیز طول می کشد. تخم مرغ بازی : سیزده بدر : منجمان قرار گرفتن خورشید ماه وخورشید را مقابل هم نحس دانسته و معتقد بودنند که با ید کارا تعطیل کرد و از خانه بیرون رفت ودر سیزده فروردین برای پیوند با طبیعت سبزهای سفره هفت سین را به دامان طبیعت برده و آنها را به آبهی روان جای می سپارند از دیگر آداب این روز گره زدن سبزه ها توسط دختران دم بخت به نیت گشودن بخت واقبال اشان است. [ چهارشنبه 86/12/29 ] [ 2:56 عصر ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
![]()
آغاز سال 7030 میترای آریائی آغاز سال 3746 زرتشتی آغاز سال 2567 شاهنشاهی آغاز سال 1387 شمسی
را به همه شما و خانواده تان نبریک می گویم [ چهارشنبه 86/12/29 ] [ 2:49 عصر ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میتراییدیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا میدارند که در میان اقوام گوناگون، نامها و انگیزههای متفاوتی دارد. در ایران و سرزمینهای همفرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام میبرند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سالها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سیام آذرماه و بامداد یکم دیماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار میشود؛ اما میدانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمیشده است. جشن شب چله، همچون بسیاری از آیینهای ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد. خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایینترین نقطه افق جنوب شرقی میرسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب میشود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز میگردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است. به عبارت دیگر، در ششماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانروز خورشید اندکی پایینتر از محل پیشین خود در افق طلوع میکند تا در نهایت در آغاز زمستان به پایینترین حد جنوبی خود با فاصله 5/23 درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد. از این روز به بعد، مسیر جابجاییهای طلوع خورشید معکوس شده و مجدداً بسوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز میگردد. آغاز بازگردیدن خورشید بسوی شمالشرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته میشد و آنرا گرامی و فرخنده میداشتند. در گذشته، آیینهایی در این هنگام برگزار میشده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده، بوده است. جشنی که از لازمههای آن، حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است، و همچنین خوراکیهای فراوان برای بیداری درازمدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند. بسیاری از ادیان نیز به شب چله مفهومی دینی دادند. در آیین میترا (و بعدها با نام کیش مهر)، نخستین روز زمستان به نام «خوره روز» (خورشید روز)، روز تولد مهر و نخستین روز سال نو بشمار میآمده است و امروزه کارکرد خود را در تقویم میلادی که ادامه گاهشماری میترایی است و حدود چهارصد سال پس از مبدأ میلادی به وجود آمده؛ ادامه میدهد. فرقههای گوناگون عیسوی، با تفاوتهایی، زادروز مسیح را در یکی از روزهای نزدیک به انقلاب زمستانی میدانند و همچنین جشن سال نو و کریسمس را همچون تقویم کهن سیستانی در همین هنگام برگزار میکنند. به روایت بیرونی، مبدأ سالشماری تقویم کهن سیستانی از آغاز زمستان بوده و جالب اینکه نام نخستین ماه سال آنان نیز «کریست» بوده است. منسوب داشتن میلاد به میلاد مسیح، به قرون متأخرتر باز میگردد و پیش از آن، آنگونه که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه نقل کرده است، منظور از میلاد، میلاد مهر یا خورشید است. نامگذاری نخستین ماه زمستان و سال نو با نام «دی» به معنای دادار/خداوند از همان باورهای میترایی سرچشمه میگیرد. نخستین روز زمستان در نزد خرمدینانی که پیرو مزدک، قهرمان بزرگ ملی ایران بودهاند (که هنوز هم حامیان سرمایهداری لجام گسیخته اندیشههای عدالتجویانه او را سد راه منافع طبقاتی خود میدانند) سخت گرامی و بزرگ دانسته میشد و از آن با نام «خرم روز» یاد میکرده و آیینهایی ویژه داشتهاند. این مراسم و نیز سالشماری آغاز زمستانی هنوز در میان برخی اقوام دیده میشود که نمونه آن تقویم محلی پامیر و بدخشان (در شمال افغانستان و جنوب تاجیکستان) است. همچنین در تقویم کهن ارمنیان نیز از نخستین ماه سال نو با نام «ناواسارد» یاد شده است که با واژه اوستایی «نوسرذه» به معنای «سال نو» در پیوند است. هر چند برگزاری مراسم شب چله و میلاد خورشید در سنت دینی زرتشتیان پذیرفته نشده است؛ اما خوشبختانه اخیراً آنان نیز میکوشند تا این مراسم را همچون دیگر ایرانیان برگزار کنند. البته در شبه تقویم نوظهوری که برخی زرتشتیان از آن استفاده میکتتد و دارای سابقه تاریخی در ایران نیست، زمان شب چله با 24 آذرماه مصادف میشود که نه با تقویم طبیعی انطباق دارد و نه با گاهشماری دقیق ایرانی و نه با گفتار ابوریحان بیرونی که از شب چله با نام «عید نود روز» یاد میکند. از آنرو که فاصله شب چله با نوروز، نود روز است.
[ جمعه 86/9/30 ] [ 2:15 عصر ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
[ چهارشنبه 86/9/28 ] [ 10:51 صبح ] [ اسبفروشان ]
[ نظرات () ]
Weblog Theme By :: Nima Eskandari :: Www.javanskin.ir :: Khamenei.ir |
||
صفحه اصلی ا تماس با ما ا ایمیل به ما ا آرشیو مطالب ا پروفایل مدیر وب ا خوراک آر اس اس وبلاگ ا طراح قالب ا جوان اسکین «پشتیبان وبلاگ» ا پشتیبان سایبری ما ا بالای صفحه کلیه حقوق برای مدیر محفوظ است |