سفارش تبلیغ
صبا ویژن

***به اسبفروشان (اشوشان) خوش آمدید***
لینک دوستان
لینک های مفید
حمایت میکنیم



در حالی که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ ایرانی امید، در 2 هفته گذشته به یکی از موضوعات محوری رسانه‌های جهان تبدیل شده است...

در حالی که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ ایرانی امید، در 2 هفته گذشته به یکی از موضوعات محوری رسانه‌های جهان تبدیل شده است، برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با اعلام اطلاعات ناقص و مخدوش از این پروژه ملی، تاکنون تصویری شفاف از این موفقیت بزرگ را به افکار عمومی ارائه نکرده‌اند.

وبسایت آینده در گزارشی به برخی از ابعاد این پروژه اشاره می‌کند:

پرتاب ماهواره شامل دو بخش اصلی می‌باشد، ‌بخش نخست که حامل ماهواره یا موشک نام دارد که خود از دو قسمت تشکیل شده است و وظیفه بردن ماهواره به فضا را به عهده‌دارد و بخش دوم که دستگاه ماهواره است.

تلاش‌های ایران برای ساخت موشکی که قادر به پرواز عمودی صدها کیلومتر باشد، از اواخر سالهای دفاع مقدس آغاز شد. ‌انجام این پرواز نیازمند استفاده از تکنولوژی سوخت جامد به تنهایی و یا سوخت جامد به همراه سوخت مایع بود، چرا که مدت پایداری و حجم و وزن سوخت مایع به تنهایی امکان استفاده از آن در موشک‌های بلندپرواز را نمی‌داد.

موشک‌های دوربرد زمین به زمین نیز که بعضا بردهای چند هزار کیلومتری دارند، عملاً مسافت بسیار کمتری را در حد چند صد کیلومتر به صورت عمودی پرواز می‌کنند و عمده برد آن‌ها به صورت افقی و بدون استفاده زیاد از نیروی محرکه انجام می‌شود.

اولین کارخانه سوخت جامد ایران که با تکنولوژی ‌HTPB بومی‌سازی گردید، قدمتی بیش از 15 سال دارد.

اگر برد موشک‌ها بسیار کم باشد و این موشک‌ها ماهواره را در بخش پایینی محور جو قرار دهد، ماهواره به دلیل تأثیر نیروی جاذبه زمین و نیز اصطکاک هوا بر آن، به تدریج ارتفاع خود را کاهش داده و بسته به ارتفاع اولیه پس از مدت زمان مشخص سقوط خواهد کرد.

امروزه ماهواره‌های اصلی در دنیا که ارتباطات را برقرار می‌سازند، در فاصله 36 هزار کیلومتری از سطح کره‌ زمین یعنی 36 برابر طول جو، قرار می‌گیرند و در این فاصله امکان تمرکز بر منطقه‌ای خاص از زمین را می‌یابند. در این بخش با به کارگیری 3 ماهواره می‌توان کل کره زمین را تحت پوشش عکسبرداری و پوشش اطلاعاتی قرارداد. در مدار 36 هزار کیلومتری، ترافیک شدیدی از ماهواره‌ها وجود دارد. به گونه‌ای که این مدار بین کشورهای مختلف توزیع شده است و به هر کشوری 5 محل برای ارسال ماهواره اختصاص یافته که در صورت عدم استفاده توسط کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل برخی کشورها برای از دست ندادن سهم خود در مدار 36 هزار کیلومتری ماهواره مستعمل و از رده خارج سایر کشورها را استفاده می‌کنند.

در بخش ماهواره نیز تکنولوژی‌های گوناگونی وجود دارد،‌ برخی ماهواره‌ها وظایف مختلفی از جمله دریافت و ارسال امواج رادیوتلویزیونی یا جمع‌آوری اطلاعات هواشناسی و جغرافیایی و یا اطلاعات خاص علمی و حتی جاسوسی را برعهده دارند. لازمه ارسال این اطلاعات، خارج شدن ماهواره از جو زمین است تا بتواند بر روی یک منطقه خاص تمرکز کند، شیوه متعارف این روش همان‌گونه که بیان شد، استفاده از مدار 36 هزار کیلومتری است.

چندی پیش تلاش‌هایی برای استفاده از مدارهای نزدیک‌تر به زمین نیز صورت گرفت که با این روش به‌جای یک ماهواره از چند ماهواره برای پوشش استفاده می‌شد، اما این تلاش‌ها نیز تاکنون با موفقیت همراه نبوده است.

ماهواره‌هایی که برای انجام وظایفی خاص به فضا ارسال می‌شوند، نیازمند انرژی هستند و از آن‌جا که امکان تأمین این انرژی از باطری یا سوخت به صورت دائم وجود ندارد، انرژی این ماهواره‌ها از نور خورشید به وسیله بال‌هایی که در زمان رسیدن موقعیت نهایی ماهواره باز می‌شوند تأمین می‌گردد.

از آن‌جا که موقعیت نهایی ماهواره‌ها باید با دقت بسیار تعیین شود، ‌موشک ماهواره بر، ماهواره را در نزدیکی موقعیت رها کرده و سپس، موتورهای ماهواره روشن می‌گردد تا به صورت کاملاً حساب شده و دقیق ماهواره را به محل از پیش تعیین شده خود هدایت کرده و سپس عملیات باز کردن بال‌ها و راه‌اندازی تیم‌های ماهواره با احتیاط فراوان آغاز می‌شود. چرا که وجود ماهواره در خلأ و نبودن مقاومت هوا موجب می‌شود تا یک نیروی بسیار ناچیز ماهواره را به شدت جابه‌جا کند.

در شرایط فعلی هزینه ساخت یک ماهواره معمولی که قابلیت فعالیت در مدار 36 هزار کیلومتری را داشته باشد برای شرکت‌های سازنده بیش از 300 میلیون دلار بدون احتساب موشک‌ ماهواره‌بر تخمین زده می‌شود. البته معمولا ماهواره های کوچک تحقیقاتی به فضا پرتاب می شود.

بر اساس اطلاعاتی که توسط سازمان‌های فضایی آمریکایی منتشر شده، ماهواره امید پس از پنج روز از پرتاب آن در یک سوم اولیه جو، یعنی ارتفاع 245 تا 340 کیلومتری در حرکت است و زمانی که از آسمان ایران عبور می‌کند، امکان دریافت و ارسال سیگنال از سوی ایران به این ماهواره و بالعکس وجو دارد که این عملیات را اصطلاحاً تله متری می‌گویند و از طریق آن موقعیت دقیق ماهواره مشخص می‌گردد.


[ جمعه 87/12/2 ] [ 10:59 صبح ] [ اسبفروشان ] [ نظرات () ]
ماهواره‌بر سفیر 2 که با وظیفه حمل نخستین ماهواره ایرانی، ماهواره امید، به مدار زمین را بر عهده داشت، از شاخص‌ترین دستاوردهای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است . ‌در سفیر2بیش از 10 هزار تنوع قطعه به کار رفته است. سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می‌شود.

«ماهواره بر سفیر2» موشک حامل ماهواره از کلاس سبک به شمار می‌رود که قادر است ماهواره‌ای سبک را در مدار LEO قرار دهد. کمترین ارتفاع مدار آن 250 کیلومتر و ارتفاع اوج آن در حدود 500 کیلومتر است، «ماهواره بر سفیر2» دو مرحله‌ای بوده و در هر مرحله از موتورهای جداگانه استفاده شده است.
بخش محموله نیز بر روی مرحله دوم نصب می شود، محموله متشکل از ماهواره، آداپتور و فیرینگ می باشد.
فیرینگ پوشش محافظ دو تکه‌ای می باشد که بر روی مرحله دوم نصب شده و ماهواره را در بر می‌گیرد و از آن در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت می‌کند، این پوشش به محض خروج از جو باز شده و جدا می‌گردد. طول «ماهواره بر سفیر2»در حدود 22 متر، قطر آن 1 / 25 متر و وزن آن بالغ بر 26 تن است.
«ماهواره بر سفیر2»اولین حامل ماهواره ساخت ایران است و با پرتاب موفق آن، توانایی کشور در قراردادن محموله‌های سبک در مدار پایین زمین به اثبات می‌رسد.
ماموریت سفیر قراردادن ماهواره امید به وزن حدود27 کیلوگرم در مداری به ارتفاع حضیض 250 کیلومتر می‌باشد.

* سابقه فنی

ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک های غول پیکر انجام می شود و تنها مراکزی
می‌توانند وارد این مقوله شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند، پرتاب «سفیر امید» با اینکه پله اول در این مسیر می‌باشد، لاکن پرتاب یک ماهواره بر 26 تنی جهت قراردادن یک ماهواره در مدار بیضوی 530-250 کیلومتری می‌باشد.
این مهم با تکیه بر سوابق تجربی مراکز هوافضایی جمهوری اسلامی ایران که تا کنون بارها موشک‌های بزرگی را برای تست‌های مختلف و از جمله تست کاوشگر پرتاب نموده‌اند قابل انجام می‌باشد، این مراکز هستند که با داشتن سیستم‌های مدیریتی و کیفیتی بالا و داشتن متخصصین مورد نیاز می‌توانند ضریب اطمینان لازم برای اینگونه ماموریت‌ها را ایجاد نمایند.
نکته مهم اینکه در «ماهواره بر سفیر2»بیش از 10 هزار تنوع قطعه به کار رفته است.
سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می‌شود.

پرتاب ماهواره ملی امید


* صنایع تولید بخش‌های مختلف «ماهواره بر»

الف: بخش طراحی و تحقیقات
برای تحقیقات، طراحی و تولید یک «ماهواره‌بر» بخش طراحی با توجه به انتظارات کارفرما طراحی کلان «ماهواره بر» را انجام می‌دهد و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از مجموعه‌های موتور و پیشرانه، سوخت، هدایت و کنترل، سازه و محفظه ی ماهواره معلوم می‌نماید.
پس از آن صنایع سیستم، به عنوان کارفرما برای سازنده اجزاء فوق عمل کرده پروژه‌های مختلفی برای هر یک از صنایع تعریف می‌کند.

ب: صنایع موتور
«ماهواره بر سفیر 2» دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می باشد که هر دو در این صنایع ساخته می‌شود. موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می باشد قادر است محموله 26 تنی را تا ارتفاع 68 کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول مامویت موتور مرحله دوم شروع می شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد پیش رانش با تغییر زوایه امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می نماید. در صنایع موتور فرایندهای پیچیده‌ای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپ‌ها وجود دارد که تماماً با توان داخلی انجام می‌شود.

ج: صنایع سازه
سازه‌های فضایی به خاطر نوع کابرد از ویژگی های خاص برخوردارند، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانس‌های لرزش و تنش‌ها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند.
لذا به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید نیاز است تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روش‌های علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد.

د: صنایع سوخت
«ماهواره بر ها» در جهان از سوخت های خاص استفاده می نمایند که تامین آنها به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی باشد لذا در این صنایع تاسیسات صنعتی سوخت های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخش‌های تحقیقاتی را دارا می باشد. مهندسین طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی کارخانجات لازم را طراحی و به بهره برداری رسانیده‌اند.
 

پرتاب ماهواره ملی امید

 هـ: صنایع هدایت کنترل
در این صنایع ده ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند، طراحی و ساخته می‌شود. قطعات الکترونیک را بخش آماد تهیه می‌کند و قطعات تولیدی در بخش‌های صنعتی تولید می شوند بلوک‌های کامپیوتر پرواز، سیستم ناوبری، منابع تغذیه، باطری‌ها، عملگرها، فشارسنج‌ها، کابلاژ و کلیه تسترهای ذاتی بلوک‌ها، تستر «ماهواره بر» و تستر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته می‌شوند.

و: صنایع تجهیزات پرتاب
در این صنایع کلیه تجهیزات حمل و آماده‌سازی «ماهواره بر» و تجهیزات میدان تست و پرتاب «ماهواره بر» ساخته شده و نصب می‌گردند برج سرویس مستقر در میدان نیز در این صنایع طراحی و ساخته شده است. همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام می‌گردد.

ز: صنایع ساخت سنسور
در صنایع هوافضایی ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده است و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سیستم‌های ناوبری به شمار می‌آید.
 
منبع: فارس

[ سه شنبه 87/11/29 ] [ 12:43 عصر ] [ اسبفروشان ] [ نظرات () ]


Weblog Theme By :: Nima Eskandari :: Www.javanskin.ir  ::  Khamenei.ir

درباره وبلاگ

پیغام مدیر : ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض می کنم . امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده ی شما قرار گیرد . نقطه نظرات خود را برای بهبود وبلاگ مطرح نمایید . متشکرم السلام علیک یااباعبدالله الحسین و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابدا مابقیت و بقی اللیل و النهارو لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و رحمه الله و برکاته .... .
لینک های مفیـــد
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 353530